jeudi 29 juin 2017

Using art to whitewash oppression. ¿Cómo utilizar el arte para legitimar la colonización?

26 de junio de 2017

(artículo original en francés, aquí)


English below


El viernes 23 de junio, la página de información e-flux hizo un comunicado para anunciar la tercera Bienal Mediterránea “Out of Place”, cuya ilustración era un camello colgado del cielo, una obra del artista israelí y curador de la bienal, Belu-Simion Fainaru.  ¡Vaya!  ¿De qué se trata? se pregunta uno, nunca había oído hablar de una “Bienal Mediterránea”, nada menos. Al leer el texto se entiende que es una manifestación israelí en la ciudad de Sakhnin, organizada por dos curadores israelíes (el otro es Avital Bar-Shay) con el patrocinio del Arab Museum of Contemporany Art in Israel (AMOCA), del cual, por mi parte, nunca había oído hablar. Cuando nos enteramos de que el objetivo de la bienal (financiada entre otras por la lotería nacional y el Ministerio de la Cultura, dirigido por Miri Regev, cuyo vestido colonialista hizo sensación en Cannes ..) era promover La Paz en Medio Oriente a través del arte y cuando leemos las palabras confianza recíproca, dialogo, tolerancia, y que el arte debe sobrepasar las “peleas regionales”, uno se empieza a decir que ya ha oído eso en alguna parte y que va a averiguar. 

Cada quien es perfectamente libre de su opinión en cuanto a la política israelí. La mía es que es un conflicto entre colonizadores y colonizados y nada que ver con una guerra de religión o de civilización. Y hay que asumir su posición. El gobierno israelí lanzó muy oficialmente hace algunos años una serie de proyectos para mejorar la mala imagen de Israel y así mostrar los aspectos positivos del país : el pinkwashing promociona la parte gay-friendly del país (bueno, no por el lado de los ortodoxos, pero bueno), el techwashing alardea de la start-up nación, el greenwashing la cultura ecológica, y aquí tenemos un ejemplo perfecto del artwashing. Como además se retoma la retórica de los dirigentes israelíes sobre nuestro deseo de paz entre los pueblos (que desgraciadamente los demás no quieren..) y la voluntad de conseguirlo a través del arte, todo parece maravilloso. 

Ahora, si transponemos a otra situación de conflicto colonial, ¿qué hubiera pensado usted de un festival artístico organizado por Francia en “Algeria francesa” en 1960 para promover La Paz y el diálogo? Exactamente. Existe un movimiento de boicot de Israel, BDS, que también está relacionado con el campo cultural. Aquí debo confesar mi propia ambigüedad frente al boicot cultural, según sea actor director (no) o espectador, y según se trate de una manifestación estatal naturalmente de propaganda, o de un evento privado, sin fondos públicos y de espíritu contestatario (sí). Pero cada quien es libre de su decisión y no le tiro la piedra a nadie, excepto a los propagandistas oficiales. 

Y es ahora que se vuelve interesante : el comunicado va acompañado por una lista de 57 artistas (de los cuales 4 fallecieron, y, no logré identificar otros 4). De los 49 restantes, 9 son israelitas (entre ellos los dos curadores). La mayoría de los demás son originarios de países europeos mediterráneos y medio orientales (y también una gabonesa, un norteamericano, un mejicano y un hindú). La lista está a continuación. Y cuando veo los nombres, como conozco a algunos me extraña que participen en esta bienal. 
La respuesta llega más tarde a través de un comunicado de indignación del libanés Akram Zaatori seguido de otros comunicados de Yto Barrada, Bouchra Khalili, Zineb Sedira, Walid Raad et Jordi Colomer. Todos ellos y sin duda muchos otros, ignoraban que tenían una obra en la bienal y pedían que fueran retiradas inmediatamente. ¿Porqué? Porque Pascal Neveux, director de la FRAC Provence Côte d'Azur, prestó las obras compradas por la FRAC sin pedirles su opinión a los artistas. ¡Extraordinario! Después e-flux corrige y los periódicos empiezan a hablar : El Huffington Post, Le Monde, Le Times of Israel, y el curador se defiende diciendo : pero si es en un pueblo arabe, la entrada es gratuita y hemos pagado por el préstamo de las obras (?) y de todas maneras el boicot no es una solución. Lo que se espera que diga…

Cada artista es libre de lo que hace, no soy el portavoz del movimiento BDS, y respeto la elección de cada cual mientras sea consciente. Uno de los artistas cuya exposición en París fue por tanto objeto de amenazas y de un intento de saqueo por parte de la LDJ, me dijo que le parecía importante mostrar su obra (muy perturbadora) en ese lugar. Otra artista me dijo que desde donde está para ella es muy difícil mostrar su obra y que era una ocasión para que en ese lugar recordaran que las mujeres artistas también existen. Lo respeto mucho pero también creo que hay muchos artistas en contra de su voluntad a causa de la FRAC PACA o de otro cualquiera y no se dan cuenta de lo que hay en juego políticamente en ese tipo de bienal. Si ustedes conocen a alguno los invito para que los contacten y les informen si no están al tanto y hablen con ellos. Es todo. 

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in English

Friday June 23rd, the information site e-flux sent a press release announcing the third edition of the Mediterranean Biennale « Out of Place », with the photo of a camel suspended in the sky, a work by the Israeli artist and biennale curator Belu-Simion Fainaru. Hey, what’s this about? Never heard of a « Mediterranean Biennale », nothing less! Reading the press release, one understands that this is an Israeli event in the city of Sakhnin, organized by two Israeli curators (the other is Avital Bar-shay) under the leadership of the Arab Museum of Contemporary Art in Israel (AMOCA), first time I hear about it (although I know quite well the local scene), and sponsored, among others, by the Israeli National Lottery and the Israeli Ministry of Culture (the Minister of Culture is Miri Regev whose “colonialist dress” in Cannes raised many eyebrows, to say the least). So, when one reads that the objective of the biennale is to promote peace through art and that art is a means to go beyond what they call « regional disputes », when one sees the words “mutual trust, dialogue, tolerance”, one could think that this is a speech already heard, coming straight from the propaganda department in Tel-Aviv.
Everybody is perfectly free of one’s own opinion about the Israeli case. Mine is that it is a conflict between colonizer and colonized, not a war of religions or of civilizations. But at least one should assume one’s opinion. The Israeli government launched a few years ago a campaign to improve Israel’s image, which is very bad, with various projects putting forward positive aspects of the country : pinkwashing promotes the gay-friendliness of the country (except with Orthodow Jews, but let’s forget about it), techwashing praises the start-up nation, greenwashing its ecological culture, and we have here a perfect example of artwashing, cutting and pasting the speeches of Netanyahu and others on “our desire for peace” (but unfortunately, the other side doesn’t want peace, eh!). Everything is wonderful and art will solve the Palestinian “issue”.
Just imagine, in another colonial conflict familiar to Frenchmen, an art festival in « French » Algeria in 1960 in order to achieve peace, French peace, that is. You are probably aware that there is a movement for the boycott of Israel, BDS, which covers also the cultural field (for example, Roger Waters, of Pink Floyd, refuses to perform in Israel). I have to say that I am personally ambiguous regarding this: I will not be a participant (but could be a simple visitor and critic) in state-sponsored or state-funded Israeli cultural events, but I have and will participate in privately-funded Israeli events with a clear position against colonization. But everyone is free of his own decision, and I am not blaming anyone, except those who diffuse official propaganda.
Free of his own decision, I said: now it’s becoming interesting. The press release includes a list of 57 artists (below); 4 are dead, and 4 I couldn’t identify. Of the 49 remaining, 9 are Israeli Jews (including the two curators who also exhibit their own work). Most of the others are from Europe, Mediterranean countries and the Middle-east at large (in addition, one each from Gabon the USA, Mexico and India). When I saw their names, since I know some of them, I was puzzled by their participation in such a biennale.
The answer arrived a few hours later through a furious answer by the Lebanese Akram Zaatari, followed by other furious answers by Yto Barrada, Bouchra Khalili, Zineb Sedira, Walid Raad and Jordi Colomer. All of them, and probably many others, were not informed that a work of them was in this biennale and they demanded its immediate withdrawal. Why did this happen? Because Pascal Neveux, director of the FRAC Provence Côte d’Azur loaned the works (property of the FRAC) without informing the artists. Isn’t that great? Then, e-flux made a correction and apologized, and the papers started talking about it :Huffington Post, Le Monde, the Times of Israel . In answer, the curator said: “but it is in an Arab town, the entry is free, we paid for the loan of these works (really?), and in any case boycott is not a solution” (exactly what we would expect him to say). One can note that he used words of religions and ethnic groups (Moslems, Christians, Jews, Druze, Bedouins) and not once used the word « Palestinians ».
Every artist can make his own choice, I am not a spokesman for BDS, and I respect everyone’s choice as long as it is a conscious one. One of the artists, despite the fact that his show in Paris had been threatened of destruction by the Jewish Defense League (which is legal in France, unlike in the USA and in Israel …), chose willingly to show his (disturbing) photos in the biennale. Another artist said that it is very difficult for her to show her work in her own place and that the biennale is also a possibility for her to show that, where she lives, there are woman artists. I respect their choices. I also believe that some, or many of the artists in this biennale are there against their will, because of the maneuvers of FRAC PACA or other entities, and/or do not perceive the political issue with this biennale. If you know some of them, please contact them, inform them and discuss the issue with them. That’s all.

List of artists:

Hamra Abbas, Adel Abdessemed, Rashid Al-Khalifa, Lela Ahmadzai, Hazem Alzoubi, Carlos Amorales, Samar Awadieh, Mahmoud Badarny, Yto Barrada, Avital Bar-shay, Nathalie Bikoro, Daniele Buetti, Jordi Colomer, Abdulla Dehabra, Burak Delier, Elmgreen & Dragset, Belu-Simion Fainaru, Günther Förg, Thomas Galler, Moshe Gershuni, Tal Granit&Sharon Maimon, Majooda Halabi, Damien Hirst, Jenny Holzer, Pierre Huyghe, Muhammad Kallash, Bouchra Khalili, Lisbeth Kovacic, Jannis Kounellis, Moshe Kupferman, Sigalit Landau, Mohsen Makhmalbaf, Shahar Marcus, Olivia Mihălţianu, Nardina Mugaizel, Sener Ozmen, Walid Raad, Pipilotti Rist, Şerban Savu, Meinrad Schade, Zineb Sedira, Angelika Sher, Sudarshan Shetty, Fiona Tan, Sérgio Téfaut, Cengiz Tekin, Isam Telhami, Lisa Trutman, Yigal Tumarkin, Samira Wahabi, Jola Wieczorek, Kai Wiedenhöfer, Tomasz Wendland, Rui Xavier,  Akram Zaatari


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